четвъртък, 2 декември 2010 г.

Стереотипът на БАЦЕ

Снимка: http://www.zovnews.com
В България има места, които са характерни със своя бит, култура и нравствени особености … Има , обаче и места, в които особеностите са се превърнали в патологични изкривявания…

„Баце” не е просто човек, това е обръщение, в което се съдържа психологията и митологията на цял един народ! Народът, населяващ Северозападна България! От написаното в следващите редове ще разберете , че тези хора наистина се различават от всички останали … Може би , именно заради това се прокрадва идеята тази част на България да бъде обособена в резерват !


Само който е минавал оттам, ще разбере напълно за какво става дума. Северозападният човек е различен антропологичен вид. Може би е произлязъл от по-особен род маймуни. Или поне от някое още неизследвано племе. Ние естествено сме против Дарвиновата теория и това е просто алегория (да не земат са да са засегнат, че ин ги викаме шебеци!).

Първата реакция на чужденеца, попаднал в северозападно село или градче и станал свидетел на обикновен комшийски разговор, е страх. Не може да проумее защо тези същества се опитват да се надвикат като си разменят такива “любезности”, от които да ти настръхнат косите, да ти се обърнат червата.

Първото , с което трябва да ви запознаем е т.н. речник на „Баце”. В него буквата „ Х” в началото на думата не съществува по никакъв начин , а други букви , срички и изрази са меко казано – видоизменени … Предлагаме ви една малка част , от характерните думи( разбира се с превод ) :

шъшкънин – луд човек (у Резервата е пълно с шъшкъне)

джонгале, откапляци – крака (Свий малко тия джонгале бе!; Свий малко тия откапляци!)

кини чеелите – късай чехлите, махай се бързо

жив ли си бе – жив да не си – поздрав от рода на „Айде бе, ти не умре ли!”

к’во са креаш като дрът старец– какво кашляш като старец

суринах са – паднах

язе мъж ли съм или на петел долната джука – възклицание, чрез което говорещият изтъква, че е голяма работа

чегара– бия, кастря („ща чегара”), дръво нечегарено- крив, неразбран човек

дуу жено, ша маана с вилата- използва се при укротяване на буен кон или човек

убаво ми е, мамооооооууууууу - възклицание на пиян човек

живей у борчове - да та помнат ората - житейска философия

на въпроса „кво праиш бе” се отговаря с: Нищо, ама с кеф!

цепа дрЪва и бича дЪски- цепа обикновени фафли за огреф

дечурлия и борчове

кое се не е пръчило, нема да се кози - нищо няма да излезе от тази работа

Баце е друг вид човек , за него законите и нормите не са валидни! Ще ви предложим и една напълно истинска случка , от която ще разберете за философията и мъжеството на човекът от Северозападна България !

„Може би това е , което най-вече ни отличава от животните ! Оня ден си одих по Бела Слатина и с Атанас поостанахме на масата ,след като всички си легнаха да спят. Като бехме пили по ракия се бехме поотпуснали , та си приказвахме . Трудно е да преразкажа разговора ни , но пък е и личен . Онова , което видях в тоя човек ме покърти ! ДУХ , ДУШИЩЕ – повече от половин София ако щете ! Този човек е жив , благодарение на желанието си за живот ! Ние помогнахме , но той ми разказа как е излязъл от упойка по време на първата си операция. И ми разправа ( цитирам по памет)

„ Тия дерат , а я тръпа. Па чуа единият доктор вика: „Ей, тоа нема да го бъде”– а другият вика– „Ей, ние сме длъжни да си свръшим наща работа , па ако е рекъл Господ тоа ше го бъде !”– Я са не стръпех и са обадих , викам –„Докторе, ша поживеем, па ша видим дали ша ма бъде”. А доктора са облещи и ми вика : „Мале ти човек ли си бе , к’во си ?” Атанас ги слага у левия си джеб - честно ви казвам.”

На Баце му се носи славата на тежък любовник , жените бързо полудяват по него , но за него има и по-важни неща от любовното гнездо.

„ Един врачанин си взел булка от Тракия . Направили сватба , оженили се щастливо. След четвъртата седмица , обаче, нещо се променило . Баце излизал всяка вечер , прибирал се прилично почерпен , а съпружеските му задължения оставали някъде между „ Бермудския триъгълник” – „Карамел „– „Буркана„ – „Бирхале” . Жената изтърпяла първите 3 години , но в една студена зимна вечер , когато съпругът й се прибрал отново на четири крака , и отхвърлил желанието й за топла ласка, не издържала. Показала се през прозореца и извикала: „ Има ли мъже в тоя град беее?” От близките къщи получила отговор : „ Що ма, пиение ли имаш ???”

И в този ред на мисли трябва да отбележим и популярността и бързото развитие на така наречения “Баце” речник. Той вече намира място и в най- голямата социална мрежа „FACEBOOK” изразяващ се в приложението „Врачански късмети”. Следвайки последователността в популяризирането на северозападния край, няма как да не споменем и силния принос на актьора Краси Радков. Образите, в който комикът се превъплъщава са типичните хора от Врачанския край. Комбинацията от „лека простотия” и „умерена шеговитост” карат зрителя да се разплаква от смях под атаките на „Баце”. ( която е и любимата дума на шегаджията). Изразите, които той използва са станали емблематични в обществото и могат да се чуят навсякъде, разгласявани от весели компании.

За човека, наричащ себе си „Баце” може да се каже доста, но то все ще е малко. Винаги сме се чудили на изречения от сорта на: „Я ща пребия, ма т’ва к’во ша промени?” Но самата среща с един такъв човек, съхранил наследството си и го превърнал в стереотип би те развълнувала. И всеки обикновен човечец, трудещ се в селото или в малкото градче, знаещ и нетърсещ пари и слава ще каже: „Я мое съм сиромах да го е*а, ма и я, я си имам достойнство!”.



Леон Лалов и Цветомир Георгиев

1 коментар: