сряда, 1 декември 2010 г.

За младите и неграмотностТа

Снимка: Минко Чернев
Ровех се из нета, за да открия нещо интересно за първия брой на студентския блог sObektivi.blogspot.com. Не знам защо, но вниманието ми беше привлечено от форум на Мegalan. Извинявам се за непросветлението ми, но досега не го бях чувала.

Стана ми интересно, защото се дискутираше една от „любимите” ми теми – тази за младите и за това колко са неграмотни те. Един дълбоко заседнал стереотип, поне според мен. Аз не съм никоя - една от многото млади хора в България и всъщност съм някоя - студентка по Журналистика в УНСС, трети курс.

Сама избрах за какво да пиша - за младите. Сама избрах и за кой от всичките младежки стереотипи да пиша - за тяхната неграмотност. Сама го избрах, защото ме дразни и смятам, че не е вярно. Напротив, грешно е до мозъка на костите си. Грешно е, защото въпреки многото изследвания, които се правят по този въпрос, не може всички да се слагат под общ знаменател. Трябва да използвам това клише, защото аз самата мога да ви дам примери за грамотни млади хора, които знаят правилата за изпадащото „а” и знаят, пред кои думи се слага „ , ”.

Знаят го, защото не само са го учили в училище, но са го и прилагали. Знаят и много други правила. Това, че са млади и до някъде наопитни не ги прави и неграмотни. Винаги ми е било забавно, дори и на някой да му прозвучи глупаво, когато някой възрастен човек, който пише по-неграмотно и от петокласник, сгреши някоя дума. Със задоволство го поправям, не защото мразя възрастните, а защото това е една малка победа за всички, които ни критикуват относно грамотността ни. Малка победа за знаещия и можещия да пише правилно на български език.

Аз знам, че ако ние самите не променим този стереотип няма кой друг. На другите просто не им пука. Но смятам, че човек не трябва да се съди преди да бъде опознат. Както е казал българският народ: „По дрехите посрещат, по ума изпращат”.

Елена Монева

Няма коментари:

Публикуване на коментар