вторник, 21 декември 2010 г.

MACDONALDизирай се


Искаш да продължиш образованието си или пък да се преквалифицираш? Ето ти идея- запиши се в „Хамбургер Юнивърсити” и ще получиш сертификат по „хамбургерология”. Не, не надигай вежди съмнително. Училището е с дългогодишна история- създадено е в далечната 1961г. в Оук Брук, Илинойс и ежегодно тамучат 5000 студенти. Конкуренцията е голяма, така че побързай. Макдоналдизирай се!

С този и с редица не по-малко изненадващи феномени Джордж Ритзър прави опит да илюстрира ширещата се повсеместна макдоналдизация на обществото в едноименната си книга („MACDONALDизацията на обществото”, изд. „ЕМАС).

Например, отбелязва, че престижното сп. „The Economist” всяка година публикува т.нар. „Биг Мак Индекс”, за да покаже къде животът е по- скъп или по- евтин. Макар и правено с лека ирония, това още веднъж подчертава голямото влияние на McDonald's. Налице са и далеч по- стряскащи явления като заформилата се ожесточена конкуренция между малчуганите в местно училище в Илинойс под надслов „чийзбургер за 6-ца”, както и фактът, че заведения за бързо хранене се откриват не къде да е, а в болници.

Каква е цената, която човек заплаща, макдоналдизирайки се заедно с другите, или пък отказвайки да го направи, за съпътстващите я процеси; за дехуманизацията и обезличаването на индивида прочетете в петото допълнено издание на „Макдоналдизацията на обществото”. В книгата си преподавателят от Мерилендския университет Дж. Ритзър се опира до голяма степен на Веберовата социална теория за рационализацията, успявайки да напише една от най- четените и същевременно задълбочени социологически разработки.

Мирела Вавова

Няма коментари:

Публикуване на коментар