вторник, 21 декември 2010 г.

Дядо Коледа- въображение за напреднали

Образът на дядо Коледа е не просто символ на коледния дух, той е символ на взаимната солидарност между различните интерпретации на Християнстовото- католицизъм, православие и протестанство. При все че християнският му корен е успорим, неговата сплотяваща сила е неуспорима.
Според някои хипотези, образът на белобрадия старец произхожда от Свети Никола Чудотворец, известен като покровител на търговците, моряците и затворниците. Неговата благотворителност се смята за връзка с коледния символ. Въпреки че дядо Коледа е фиктивин персонаж, той има голяма социална роля в християноизповядващите общества. Духът на благотворителност се възпитава в децата още в предучилищна възраст. Той спомага за изграждане на хуманни ценности и играят роля при формирането на бъдещия зрял човек.

Интересен факт е, че традицията за него се наблюдава и в някои западно ориентирани мюсюлмански държави. От това би следвало да се заключи, че той има повече популярност от основните християнски светци, което го прави мултикултурен обединител. Срещат се и опозиционни виждания в някои протестански държави, като се осъжда идеята материално облагодетелстване. В Босна, Сараево мюсюлманската общност също не признава дядо Коледа, окачествявайки го като комунистическа отживелица.

Идеята за дядо Коледа, може би, е възприемана от много възрастни не само като детска необходимост, но и като нещо, което трябва да се превъзмогне с годините. Това съждение обаче може да бъде оспорено, тъй като образът е преди всичко интергративен. Не трябва да се пренебрегва ролята по сближаване при нациите, защото там , където една дипломация не може да спомогне за взаимното сътрудничество, то една колективна фантазия, може да направи чудеса.
Небезизвестен е фактът, че според някои критици дядо Коледа е продукт на компанията Кока Кола. Вярно е, че той е основно рекламно лице на марката по коледните и новогодишните празници, но далеч не го прави продукт на тази марка.. Обратното, разбира се, няма как да бъде доказано, защото фолклорни образи не се защитават с авторски права, още повече, когато те не засягат само една определена култура. Но дори и всичко това да е вярно, положителните страни на идеята за добрия старец остават повече от негативините. В крайна сметка бизнесът отдавна си е изградил имиджа на всяващ манипулации и смут в обществото. Ако това е продукт на комерса, той има сполучлив социалнозначим ефект.
Разглеждан проблемът отвъд тези мащабни и неизчерпаеми проблеми, дядо Коледа е нещо лично. Смисъл, гориво подклаждащо нечии надежди, когато целият свят изглежа сив и гротесков.
Няма смисъл да се разсъждава върху проблема - съществува ли или не чудото от Лапландия, всички знаем, че не съществува. Но ако изходим от тезата, че нещата са действителни , когато човек им предаде смисъл, то дядо Коледа е по-истински от всички нас.
Владислав Рашков

Снимка: www. leninology.blogspot.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар